Max Collin Fontana

Bloggen blev en slags ventil för att skriva av sig

21 October, 2013

Fontana Food är aktuell sponsor av Matbloggspriset. Redaktionen har därför passat på att intervjua Fontana Foods Max Collin, grafisk formgivare och copywriter på marknadsavdelningen om engagemanget.

Bloggen en slags ventil

Redan 2001 började Max använda blogg som verktyg både privat och i jobbet. Då fanns knappt begreppet blogg. Han beskriver det som rätt meckigt, ett eget system byggt i ASP och tillägger att alla inlägg skrevs till textfiler istället för databas. Men för Max blev bloggen ett sätt att berätta om sin vardag, och senare om arbetet på Fontana och om livet som nybliven småbarnspappa. Han säger att: ”Bloggen blev en slags ventil för att skriva av sig, få ur sig både funderingar och känslor. Som jobbredskap är bloggen ett sätt att hålla koll på omvärlden och följa trender.”

Sociala medier och direkt kontakt med konsument

Fontana har företagsbloggat men fick avbryta det pga tidsbrist. Idag använder man främst Facebook som kommunikationskanal men försöker även vara aktiv på Twitter och Instagram. Flickr används för fotografier från resor och tillställningar. Sociala medier är ett sätt att hålla diskussionen levande med slutkonsument.

– En grossist har som regel bara direktkontakt med sina kunder – Ica, Coop, Bergendahls, Axfood m fl. Sociala medier blir ett sätt att även kunna prata direkt med dem som faktiskt använder Fontanas produkter säger Max Collin. 

En av Sveriges största mathändelser
Genom åren har Fontana samarbetat med matbloggare på många olika sätt, bland annat genom receptbroschyrer och matlagningsfilmer. Fontana har alltid haft ett gott öga till bloggosfären. Så när de fick frågan, kändes det naturligt att tacka ja sponsorskapet.

– Matbloggspriset är en av Sveriges största mathändelser. Det drivs av entusiasm och kärlek till matlagning – precis som Fontana. Att vara med är ett sätt att visa att det är viktigt att uppmärksamma alla duktiga matbloggare i Sverige säger Max.

För Fontana är det ett sätt att stärka närvaron hos svenska matbloggare, och ser stora möjligheter att jobba professionellt med fler av dem framöver.

Sponsor av kategorin Bästa Bak- och dessertblogg

I höst har Fontana lanserat en ny olivolja som lämpar sig extra bra till bröd och bakning. Greker älskar att baka. Kopplingen till kategorin Bästa Bak- och dessert kändes därför perfekt. Rent visuellt är de här bloggarna så fantastiska. Väldigt vackra bakverk skapas och fotografierna är små konstverk i sig. Dessutom är bakning en växande trend som Fontana vill vara en del av. Med vinnaren hoppas man kunna ta fram receptbroschyrer, matlagningsfilmer och självklart koppla det till Matbloggspriset.

Vad matbloggspriset kan betyda för matbloggarna
Max har följt matbloggspriset sedan det lanserades 2005. En av hans favoritbloggar Ragazze (Tre Tjejer i Köket) vann. Redan då förstod han att det skulle bli stort och har följt det med stigande intresse sedan dess. Matbloggspriset är, enligt Max, den största utmärkelsen för svenska matbloggare. Det ger möjlighet för bloggarna att synas i ett större sammanhang. Han hoppas det också leder till att företag tar dem på större allvar. Förhoppningsvis är dagarna över då matbloggarna lockas att arbeta gratis.

Ansvarig jurymedlem för Kategorin Bak- och dessert är matbloggaren och kokboksförfattaren Kinna Jonsson som tillsammans med Fontana väljer ut en vinnare bland de nominerade.

Fontana Food

Länk till Fontana Food
Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, som flytt från oroligheterna på Cypern och bosatt sig i Sverige. Han började sälja mat och dryck från Cypern och Grekland, bland annat Feta, kalamataoliver och extra jungfruolivolja. 1984 introducerade han den cypriotiska osten Halloumi för svenskarna. Idag har Frixos son Loizos tagit över vd-rollen. Frixos fortsätter som Fontanas smaksökare – ständigt på jakt efter de godaste smakerna från länderna kring Medelhavet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *