Finuds sponsor Matbloggspriset 2013

Dialog med intresserade på ett snabbt och effektivt sätt

29 October, 2013

Matbloggsprisets redaktion har intervjuat Emma Lefdal, Head of Communications and PR på Findus vilket innebär att hon är chef över Informationsavdelningen där även hållbarhetsfrågor och Konsumentkontakt ingår.

Bloggar inspirerar som tidningsmagasin
Bloggar inspirerar Emma bl a till att testa nya recept, nya restauranger, boktips, utflyktstips och hon läser som dem som tidningsmagasin. Hon bloggar inte själv men läser många bloggar. Allt från Elaine Eksvärd till Perez Hilton och däremellan många matbloggar som Två små kök, Taffel men även Louise Ungerths blogg Konsumentkoll.

Företagsblogganade skapar dialog och kontakt
Den egna bloggen på Findus är inte så aktiv just nu och en av svårigheterna, konstaterar Emma, är att hitta resurser som kan lägga ned tid på att skapa ett kontinuerligt flöde med ett intressant innehåll.

– Om man ska ha en blogg ska den uppdateras regelbundet och skapa värde för läsaren, annars vill man inte följa den. Vi måste tänka ett varv till på om hur vi kan få till en bra blogg. Men vi är rätt aktiva på Facebook och det är här vi lägger krutet just nu säger Emma

Men Emma ser fördelar med bloggning för företag. Som kanal skapar bloggen kontakt med läsarna på ett mer personligt sätt. En organisation kan också berätta om t.ex. visioner, värderingar, produktlanseringar, och miljöarbete. Dessutom skapar bloggandet öppningar till en intressant dialog där företaget får feedback med en gång. Negativt är att inte få till någon kontinuitet för då kommer ju inte läsarna att tycka att det är intressant att följa bloggen. Eller att Findus som företag drabbas av någon form av näthat eller annan läsaranstormning.

– Sociala medier i sig är ett enkelt effektivt sätt att hålla kontakt och dialog med de som är intresserade på ett snabbt och effektivt sätt. Den som jobbar med sociala medier behöver inte ha någon större teknikkännedom och behöver därför inte vara beroende av någon byrå utan kan sköta den kanalen själv, konstaterar Emma.

Sponsringen – ett sätt att både uppmuntra matbloggare och ta ytterligare socialt ansvar
Findus har valt att sponsra Matbloggspriset för att det ligger i linje med hur Findus arbetar. God mat av hållbart ursprung är Findus passion. Ordet passion ingår till och med i Findus vision! Därför tycker Findus det är viktigt att uppmuntra matbloggare att fortsätta laga god mat, fortsätta skriva, dela med sig och uppmuntra andra till att göra detsamma. På så sätt kan matbloggare hjälpa till att få igång en dialog med andra konsumenter om hur Findus som företag kan se till att fortsätta erbjuda konsumenter god mat av hållbart ursprung.

Findus sponsrar kategorin Folkets val. Kategorin bygger på att folk röstar på sin favorit. När man röstar går pengarna direkt till Stockholms Stadsmission, som kommer att dela ut matcheckar till behövande familjer. Det tycker Findus är väldigt bra! Idag samarbetar Findus med Allwin som distribuerar mat till caféer och boenden för hemlösa, kvinnojourer samt kyrkliga missioner. Att sponsra just Folkets val är ytterligare ett sätt att ta att socialt ansvar.

Efter prisutdelningen vill Findus fortsätta hålla kontakt och dialog med matbloggare för att få tankar och synpunkter på vår mat och Emma kommer att följa matbloggspriset.

Findus Sverige AB
Findus_logotyp

Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Vår vision är att vara det unika företaget inom fryst mat i Norden – älskat för vår passion att göra naturlig, god och näringsriktig mat av hållbart ursprung. Findus Sverige AB har cirka 700 medarbetare och omsätter cirka 2,7 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *