Sajten som lyfter bloggande hemmakockar och deras läsare

28 October, 2013

Michael Krantz är bloggaren som sökte en plattform där han skulle kunna starta en blogg. Valet föll på Kokaihop för att det var ”klart” med receptinmatning, bloggfunktion, galleri och annat. Idag är han anställd som redaktör på Kokaihop. Tillsammans med kollegan Josefine Oskarsson tar han fram redaktionell text men jobbar framförallt med att lyfta fram medlemmarnas recept, texter och tips.

En community för både bloggare och läsare
Kokaihop lyfter inte bara bloggarna utan även sina läsare. Ett exempel på det är boken ”Svenska folkets favoritrecept” som kom i somras. En kokbok med 100 av de mest populära recepten av sajtens drygt 22.000 medlemsrecept.

Tanken med sajten är att Kokaihop ska fungera som en naturlig mötesplats på internet för Sveriges hemmakockar. Här kan man på ett enkelt sätt dela med sig av sina kulinariska kunskaper och recept. Inte bara till sina vänner runt matbordet som kanske snabbt tröttnar, utan till en större publik. Dessutom får bloggaren respons i form av nyttiga tips och råd från likasinnade.

– Som bloggare hos Kokaihop blir man blir exponerad på förstasidan vilket ger bloggen trafik säger Michael Kranz, redaktör, kock och fotograf.

Foto är fantastiskt
En bloggares främsta egenskaper är att vara engagerad och uthållig och Mikael beklagar att han inte längre hinner blogga så frekvent som tidigare. Just nu koncentrerar han sig på egen sida med portfolio.

Att Michael brinner för foto förstår man av valet av bloggar som han själv besöker. Helena Ljunggrens blogg för att hennes bildspråk är murrigt och läskande. Han önskar att han själv skulle ha tiden att ta fram samma typ av rustik rekvisita och skuggor som Helena. En annan av Michaels favoriter är Nu kokar jag där han beskriver bloggen och Christers bilder från att: “ha gått från snygga bilder till fantastiska”.

Första kontakten med Matbloggspriset
Första gången Michael hörde om Matbloggspriset var när Katja Wulff på Kaffekokarkokboken vann Det Stora Matbloggspriset. Nu är Kokaihop sponsorer för kategorin Bästa Foto. Med priset hoppas de att kunna göra folk medvetna om Kokaihop som en social plattform för mat och kreativitet i köket.

– Att synas och finnas med i ett sammanhang där folk älskar att lyfta fram mat i text och bild lika mycket som de själva gillar är viktigt. Sedan är det ju fantastiskt roligt med bild! säger Michael KrantzPersonligen brinner Michael för just fotokategorin.

Personligen brinner Michael för just fotokategorin. När det gäller mat så stämmer verkligen uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord”. En bild fångar och inspirerar. Bara en sökning på taggen #mat på Instagram talar sitt tydliga språk. Han fortsätter: “En utmärkelse som att vinna i Matbloggspriset, är ett bevis på att du är duktig och ett erkännande. Att utmärkelsen kommer från en erkänd avsändare gör det bara mer värt.”

På sikt hoppas Kokaihop verkligen på ett samarbete, en fotoworkshop för sina medlemmar med vinnaren. Kokaihop vill inspirera och hjälpa sina medlemmar.

Tillsammans med jurymedlemmen Ilva Beretta, internationell fotograf och matbloggare, väljer Kokaihop bland de nominerade för Bästa fotoblogg.

Kokaihop

Kokaihop logotypKokaihop.se lanserades i september 2007 av Mikael Andersson och Kimmo Björnsson, två utvecklare från Göteborg med lång erfarenhet av internet-projekt och sinne för god mat. Med Kokaihop ville de skapa en webbplats för att samla bra recept och anpassade funktioner på ett ställe. Inspirationen till sajten kom bland annat från matbloggar. På Kokaihop finns smidiga funktioner för att organisera sin receptsamling, skapa egna matsedlar, utskriftsvänlig kokbok och mycket mer. I

Kokaihop.se blev utsedd till Sveriges bästa matsajt 2011 av branschtidningen Internetworld efter att ha klättrat på Topp 100 Sveriges bästa sajter 2009 och 2010.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *