Referat från Matbloggsträffen 2013

16 november, 2013

Matlagning på Matbloggsträffen

Matbloggsträffen inleddes med en matlagningsaktivitet hos Rent-a-chef där vi fick laga champagnerisotto med parmesanchips och halstrad salmalax. Alla som anmält intresse för att vara med fick möjlighet att delta. Bloggarna sabrerade champagne från Hatt et söner och lagade mat under ledning av Rent-a-chef kockarna. Kul aktivitet att inleda Matbloggsträffen med.

Här är en film med Pyttes Matblogg som sabrerar under ledning av Matias Kahn, Hatt et Söner.

Matbloggare som var på plats var, Glimten i grytan med Karin och Ulrik, Sandras matkrypin, Sandra Callermo, Pyttes matblogg, Jennie Benjaminsson, Chili con Karin Karin Walker, Kitchen of Anna, Anna,  samt arrangörerna VIVA communication med Ylva Vitorovic, Tanja Varnica och Kinna Jonsson, Fiduser Communication.

Vidare till konferenslokalen där flera andra bloggare mötte upp.

 

Fotografera mat

Först upp på scenen var Michael Krantz som berättade om matfotografering. Mycket pedagogiskt tog han oss med på en resa där bilderna beskrev hur han steg för steg byggde upp med ljussättning, färger, textilier och andra tillbehör som förstärkte motivet dvs en kladdkaka. Ett fiffigt sätt att få  bort skuggor visade han med hjälp av ett mönsterpapper och lampa bakom som sprider ljuset. Små pappskivor (eller annat material som t ex frigolit) ställs bakom objeket med ljuset riktat mot sig, lättar upp skuggorna ännu mer.

Sedan visade han bilder på hur kladdkakan såg ut omgiven i en ljus/vit miljö och hur mustig den blev med bruna tillbehör som mugg, fat, textil runt om. Vi fick se lite av bilderna i kokboken som Kokaihop har gett ut med de 100 mest populära recepten medan han att fotona i den boken var tagna med ljus avslutning högst upp för att man sedan skulle kunna lägga texter vid layouten. Avslutningsvis visade han hur florsocker är en riktig take för en fotograf för att ge en extra snygg touche på en kaka eller bakverk.

Vill du lära dig mer hittar du info på nylanserade fotoskolan hos Kokaihop där Michael är en av de drivande krafterna bakom.

 

Ta din blogg till business

I pausen fick vi sött och salt fika av Lisa Lönner Pulkkinen där både läckra syltkakor och salta kakor med lokalproducerad getost och tomatmarmelad serverades.

Därefter klev Lisa Lönner Pulkkinen upp på scen. Mer känd i bloggosfären som Husmor Lisa. Lisa inledde med att hon hatar datorer, därför har hon bytt yrke och till dragningen hade hon bestämt sig för att inte köra en presentation av slides.

Hon satte sig snarare bekvämt, tillbakalutat i en stol på scenen och föredraget var helt enkelt storytelling om hennes väg från att derivera optioner på Handelshögskolan där hon rätt snabbt blev ansvarig för baren. Så småningom började hon arbeta med att lära andra skriva, medieträning för företag och arbeta som PR konsult. Efter 20 år hoppade hon av en framgångsrik karriär. Mer och mer kände hon inom sig var det rätt  att arbeta med mat. Nu har hon byggt upp en restaurang i det egna hemmet ute på Resarö som så smått börjar gå bra.

Lisa gav oss tips om att vara bakåtlutade när vi kontaktar journalister för egen marknadsföring, inte sitta i en framåtlutad ställning som en säljare. Hennes starka råd var också att fundera på vad den egna tiden är värd när man som bloggare blir bjuden på event. Att själv ställa sig frågan: Har du tid och råd att gå på det här? Att tänka på att journalister alltid har betalt för den tiden men att en bloggare inte har det. Samt att en PR byrås budget är stor för att anordna eventet…något som tål att tänkas på för alla bloggare som erbjuder sig att skriva utan ersättning eller att få en goodiebag eller en hushållspryl hemskickad.
There is no such thing as a free lunch sa hon och tror att det kommer att förändras inom bloggosfären relativt snart. Inom PR är det redan en ny situation. Istället för 4 journalister som det var förr, kan det vara 60 bloggare på ett event vilket också gör att PR byråns situation har förändrats.

Lisas råd till dig som bloggare som vill leva på det var att börja prata om dit du vill. Då börjar du göra det du vill. När hon började beskriva på bloggen att hon var @husmorlisa började hon se sin verksamhet framför sig. Sen konstaterar hon att det behövs fler kvinnliga kockar och kanske t o m några tanter sa Lisa och tittade ut över publiken. Därför praktiserar hon bl a på Pontus idag.

Hennes restaurang på Resarö går bra och är fullbokad med 4 sittningar i veckan. Därmed är det inte sagt att det inte tar tid att bygga upp. Nu kanske hon börjar få ekonomi att börja anställa någon. Bloggen har hjälpt henne att komma dit även om hon hatar datorer.

 

Debatt om innehåll, etik och om samarbete med matföretag och PR byråer

Agenda

  • Hur hanterar man förfrågningar från PR och marknadsavdelningar?
  • Måste man skriva om allt man får?
  • Hur funkar bloggresor?
  • Från företagshåll – vad gör bloggosfären? 

Debatt och diskussion inleddes av moderator Kinna Jonsson, Fiduser Communication med presentation av ett case där en PR byrå bett om att få 4 blogginlägg i veckan mot att ge rabatter på produkter och erbjudande om utrustning/produkter till köket. Flera bloggare hade fått samma förfrågan. Byrån hade inte tagit höjd i sin budget för att ge bloggaren någon ersättning. Hur ställer man sig till en sådan förfrågan? Kinna lämnade över ordet till panelen.

I panelen satt Maria Strömberg, m.ade b.y m.ary, Lisa Lönner Pulkkinen, Husmor Lisa, Ylva Vitorovic, VIVA Communication samt Christopher Anderton, Matbloggspriset.

Maria Strömberg inledde med att säga att hon fått samma förfrågan som Kinna. För henne tar ett blogginlägg tar ca 4-5 timmar och då är inte disken inräknad. Hon jobbar professionellt och tar betalt för sin tid. Det handlar om att få respekt från företagshåll för att man gör ett jobb.

Lisa Lönner Pulkkinen menade på att bloggare måste som bransch lära sig att ta betalt. PR byråer tar rejält betalt för att skapa event och genomföra dem. Hur kan bloggare prissätta det de gör? Var drar bloggare gränsen? Så länge bloggare gör saker gratis kommer det inte att bli någon ändring. En bloggare måste värdesätta sin tid.

När produkter skickas måste en bloggare tydligt upplysa om att det är produkter som hen fått för att testa. Annars blir det dold marknadsföring vilket är förbjudet enligt marknadsföringslagen. Det finns förslag på att den som tar emot också ska skatta för erhållna produkter och tjänster. Dock en relativt tandlös sådan än så länge. Bra att hålla i minnet är också att man inte måste skriva om allt man får.

Bloggresor uppfattas något annorlunda då de ofta har ett större värde för bloggaren om arrangemanget har en utbildningsdel. Dock gäller samma sak där, de är skattepliktiga om bloggaren driver sin blogg för att tjäna pengar och har ett avtal med företaget om att som motprestation skriva om resan eller dy. Se gärna skatteverket om försäljning via bloggen.

Christopher Anderton kom in i debatten och berättade att etiska regler kommer att släppas på Matbloggsprisets sajt med en tillhörande widget som varje bloggare kan lägga upp på sin sida för att hänvisa till hur man önskar samarbeta och jobba.

En del bloggare ber om produkter vilket också kan uppfattas som störande från företagens sida. Framför allt för små företag är det väldigt kostsamt att skicka produkter. Bloggnätverk hör av sig med relativt orimliga prissättningar för enstaka blogginlägg vilket inte heller uppfattas som seriöst från företagshåll.

Avslutningsvis var orden att var och en måste bestämma sig för vad som är rimligt för dem själva.

 

 Hur marknadsavdelningar kan agera och var bloggare passar in i detta

”Social” är mer trovärdigt än annonser säger Nils von Heijne CD på den digitala byrån Pronto. Vi har en relation till andra människor och deras referensram. Det ger 12 ggr högre trovärdighet på kundrecensioner än t ex annonser. Man måste också vara observant på att var sjunde recension är ett fejkat inlägg. Nils menar att traditionella annonser i princip inte fungerar. De allra flesta som klickar gör det av misstag.

Konsumenterna har blivit bra på att filtrera bort. Med andra ord är kärnan av internet det sociala och en viktig plats att vara på. De sociala kanalerna gör att företag och bloggare kan få en stor räckvidd. Det snabbaste sättet att nå ut är genom Twitter som tar ca 2 sek innan Google känner av det. Jämför det med ett blogginlägg som tar ca 2 timmar för indexering. Allt beror på vem som skriver och vilken auktoritet bloggaren har. Ett RSS flöde som läggs till har högre relevans för Google.

Om man ska ha en digital närvaro måste man vara närvarande. Man måste hålla igång Facebook så att man inte faller ur listan med de 250 kontakter och sidor som varje Facebookanvändare har. Av den anledningen måste man alltid ha något att komma med för att få bäst genomslag digitalt. Innehåll är av den anledningen extremt viktigt. Det är oljan och guldet på nätet. Innehållet måste vara relevant och engagera annars bryr sig ingen och avsändaren får inte det sociala engagemanget. ”Gör du rätt grej och är unik i ditt slag får du uppmärksamhet säger Nils von Heijne, CD på kommunikationsbyrån Pronto.

Ett av tricken på nätet är att hitta synergier mellan de olika kanalerna därför måste marknadsavdelningarna ha en redaktion och skapa innehåll hela tiden. Massor av olika typer av innehåll måste skapas: text, bilder, video, ljud, grafik och sk mashups.
Dessutom måste man tänka på att använda nyckelord, taggar, länkar, filnamn etc. Samma sak som en bloggare måste tänka på för att komma högre upp i sökresultaten.

Både företag och bloggare har egna Facebooksidor och Nils tips för Facebooksidor är att ha en bra ”Om” text med väl valda nyckelord samt att använda engagerande innehåll snarare än annonser i inläggen.

Marknadsavdelningar och företag håller på att förändras. Varumärken blir mer av ”publishers”. En del företag som t ex Handelsbanken anställer journalister. Lennart Ekdahl är en sådan person som är anställd för att skapa innehåll. Och varumärken måste engagera ”influencers” ambassadörer som kan visa och berätta. En utveckling kan vara att man betalar bloggare som konsulter. Ett sådant exempel är podcasten Joller som Pronto producerar för föräldrabloggare med avsändaren Philips. Här sätts ett tema, 2 personer t ex bloggare, möts i studion där en är programledare och en är gäst. Programledaren får betalt och gästen blir programledare i nästa avsnitt.

Pronto tycker att bloggare är bra och spännande då internet består av 3 saker: människor, innehåll och algoritmer. Den fräschhet bloggarna står för gillas av Googles algoritm. Nils menar att bloggarna blir multimedia hubbar som distribuerar material och budskap till relevanta målgrupper. Bloggarna är skapare av innehåll i multipla format och kanaler vilket gör att Nils ser en utveckling till att bloggare blir varumärkespartners sk ”brandpartners” med konsultuppdrag för innehållsskapande, insikter och engagemang.

Vi hoppas vi får se er fler gånger på matbloggsträffar!

Arrangörer av Matbloggsträffen
Tanja Varnica, VIVA Communication
Ylva Vitorovic, VIVA Communicaiton
Christopher Anderton, Deluxive State
Kinna Jonsson, Fiduser Communication

Stort tack till bloggare som skrivit om matbloggsträffen

Sandras Matkrypin  – Matbloggsträff på Mitt kökmässan
Pyttes matblogg – rapport från en riktigt bra helg
Pytte bloggade även om Matbloggsträffen från Vardag.nu
Stockholm Tea house – Matbloggsträff och en supergod hemlagad ketchup
Föräldrafitness – matbloggar på mitt kök
Frostrosor – Matbloggsträff och Mitt kökmässan
Föredragshållare Michael Krantz om matfoto och matstyling
Spot and tell – Matbloggsträffen på Mitt kök
Gastrofy – Matbloggsträff Mitt kökmässan
Dryckestips – Mingel, mässa och massa goda viner

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *