Samtliga Pristagare 2013

3 snabba frågor till 2013 års vinnare av Matbloggspriset

18 december, 2013


made by mary

Vinnare Folkets Val och Bästa Bak & Dessertblogg: Maria Strömberg, Made by mary

Sponsor: FontanaFindus och BoD (Books on Demand)

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Jag tror, och hoppas, att det beror på att jag vågar vara personlig och dessutom dela med mig av andra aspekter av mitt liv än bara bakning och recept. Jag vill inte bara inspirera andra människor att börja baka, eller laga mat, från grunden utan även att våga sikta mot stjärnorna, våga ta det där steget och följa sina drömmar oavsett vad man drömmer om. Jag försöker, i den mån det går, att visa min personlighet i ord och bild samt att lyssna på mina läsare och svara på så mycket kommentarer och frågor jag bara kan. Mina läsare är på ett sätt mina vänner och jag blir genuint rörd varje gång någon berättar att de provat ett recept! Sen försöker jag bjuda på många olika sorters recept med olika svårighetsgrader för att det ska finnas något för ”alla” att inspireras av och våga prova på.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Jag tycker mig se två trender som är på ”frammarsch”; raw food-trenden samt att baka veganskt. Vi blir allt mer medvetna om vad vi stoppar i kroppen och hur det påverkar oss något som också syns på hur vi förhåller oss till ekologiska och närodlade råvaror. Antalet ”gröna matbloggar” har ökat senaste året vilket visar hur stort intresset är för just detta och jag tycker mig även se att det tagit sig ner bakvärlden både nationellt och internationellt. Att tänka till vad man bakar med och hur man behandlar råvarorna är inte längre något en liten subkultur ägnar sig åt på fritiden, den trenden är helt klart här för att stanna!

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Utgå från dig själv, vad är du intresserad av, var ligger din passion? Försök inte blogga om något bara för att du tror att det är trendigt och ligger i tiden just nu. Ska man orka blogga året runt och ha energi att skapa nya recept måste man blogga om något som ligger en nära hjärtat. Det tar otroligt mkt tid, energi och kärlek att blogga om bak/mat.

Var personlig. Hitta ditt personliga uttryck, oavsett om det är i bild, text eller bloggdesign. En webbsida med recept men som saknar den där personliga känslan blir bara en receptsamlingssajt. Våga visa vem du är!

Kvalité framför kvantitet. Det är lätt att bli stressad och känna att man måste kasta ur sig recept varje dag, men det blir lätt sämre kvalité och kanske till och med blogginlägg man önskar att man aldrig hade publicerat. Fokusera på kvalitativa blogginlägg.

Nätverka med andra, det blir så mycket roligare då! Svara på kommentarer, kommentera hos andra och gå på bloggträffar eller dra ihop en egen matbloggsträff i din egen stad. Några av mina bästa vänner har jag träffat genom bloggen!

 

Oköttsliga lustar

Vinnare Stora Matbloggspriset: Amanda och Eveline – Våra oköttsliga lustar

Sponsor: Deluxive StateBoD (Books on Demand)

Vad som gjort vår blogg så populär:
Vi vet inte om vi har en så speciellt populär blogg, haha…Men vi hoppas ju såklart att folk som besöker oss kommer tillbaka, att de lockas av vårt bildspråk och av recepten!

Trender inom vår kategori:
Vi är ju en vegetarisk matblogg, och trender inom just vår kategori har vi inte riktigt någon koll på…men generellt ser vi att fler och fler intresserar sig för ett säsongstänk då de komponerar mat och menyer, och det är ju trevligt. Det är ju något som vi själva lägger stor vikt vid.

Är man sugen på att börja blogga, så tycker vi att det bara är att köra igång! Det är gratis, enkelt att fixa en blogg, och gör man något som man tycker är roligt och som man är intresserad av så går det ganska lätt. Det är givetvis väldigt kul att ha en kompis att bolla idéer med. En bra grej är att inte försöka göra något bara för att man tror att andra vill ha just det, det fungerar sällan. Gör det som du tycker är bra, inse ditt värde, och jobba inte gratis bara för att du ”bara” har en blogg.

Vegoriket

Vinnare Bästa Nykomling: Mattias Kristiansson– Vegoriket

Sponsor: Gastrofy

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Därför att jag lagar kalasgod vegomat som alla tycker om. Jag var som många andra intresserad av vegomat men visste inte var jag kunde hitta några recept, så jag startade min blogg Vegoriket. Jag tror att många älskar det faktum att recepten är väldigt enkla och okomplicerade, både i smak och tillagning. Och att det är inspirerande, inbjudande och avdramatiserande. Vegomat har aldrig varit så enkelt! Och så har jag skitsnygga bilder såklart!

Vad ser du för trender inom din kategori?
Att det startas allt fler bloggar med veganmat och att folk älskar det. Marknaden för växtbaserad mat växer hela tiden med folk som vill testa av en massa olika anledningar – miljö, djur, hälsa, ekonomi…och för att det är så fantastiskt gott!

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Gör det! Bara sätt igång och testa dig fram tills du hittar din grej. Och sen blir du bäst i världen på det! 🙂

 

Vegankrubb

Vinnare Bästa Videoinnehåll: Björn Gadd – Vegankrubb/Mat i munnen

Sponsor: Cision

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Jag tror att många saknat ett lite mer närgående och mindre allvarligt matprogram, där både allvarliga frågor men även mer banala saker tas upp. Jag tror också att många är trötta på de ganska likriktade matprogram som ses i de flesta kanaler, även om det också finns en del bra program. Att vårt program är helt vegetariskt men fritt från pekpinnar känns också som en del i vår framgång.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Att använda sig av rörlig bild på sin blogg känns ganska nytt och har väl inte riktigt slagit igenom. Bloggar är ju ett väldigt snabbt och direkt medium, medan rörlig bild tar betydligt mycket mer tid och resurser för att få det bra. Så kanske är trenden helt enkelt att fler kommer att lägga upp korta, enkla matvideos där man lagar en rätt och prata om det under tiden, som många spelentusiaster gör.

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Ju smalare desto bättre. Välj ett ämne som du verkligen är intresserad av, och som du vill utvecklas inom. Du behöver inte veta allt när du börjar, det är bara mer intressant att få följa en bloggares utveckling. När du hittat en inriktning, se hur andra med samma ämnen jobbar och försök att hitta din egen stil och tilltal.


Gårdsnära

Vinnare Bästa Branschblogg: Erik Östling, Gårdsnära

Sponsor: Klefstad förlag

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
En pågående utveckling i samhället är att allt fler människor vill veta var deras mat kommer ifrån och med vår blogg berättar vi om just detta – det vill säga om ursprunget.

Vi vill visa att mat har en identitet och en avsändare – någon har faktiskt stått där i odlingen och jobbat hårt innan grönsakerna hamnade i affären, någon har tagit hand om djuren, någon har ystat osten, osv. Om dessa människor och om vad de gör berättar vi, och det är det som vi tror har gjort vår blogg populär.

Vi får också mycket beröm för bilderna som kompletterar våra blogginlägg och vi vet att många hittat till oss tack vare dem. Bra bilder är otroligt viktigt.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Just ordet trend låter så kortsiktigt – vi tror snarare på att det som är beskrivet ovan kommer vara långsiktigt och växa sig allt starkare. Folk har tröttnat på den anonyma och karaktärslösa maten i butikerna och vill nu ha mat som de kan relatera till och som har en historia att berätta.

Vem berättar t ex för en vän om det ”fantastiska” brödet de hittade i plastpåse i matbutiken? Inte så många tror vi. Däremot tror vi många gärna berättar om det där stenugnsbakade surdegsbrödet som de hittade på ”det där mysiga bageriet runt hörnet”. Eller varför inte om brödet som de gjorde själva på stenmalet mjöl från kvarnen vid sommarstugan?

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Kanske är det ett självklart tips, men just att välja ett ämne som bloggaren själv brinner för är nog allra viktigast. Sen är det nog viktigt att inte gå ut för hårt i början. Det tar sin tid att skriva blogginlägg och lägger man ribban för högt så kan det bli jobbigt att hålla uppe tempot. Så välj en nivå som känns genomförbar helt enkelt.

Ett annat tips är som sagt att skaffa en hyfsat bra kamera (behöver faktiskt inte kosta allt för mycket) för att förstärka texterna med fina bilder.

Och så vad gäller sociala media – en otroligt enkel grej, och som många gör, är att lägga ”Gilla”-knappar i anslutning till blogginlägget. Vi har valt att lägga våra längst ner utifrån en tro att om läsaren gillat blogginlägget så klickar den gärna ”Gilla” om knappen är väl inom räckhåll.

Kolla också hur blogginläggen ser ut om de delas på Facebook – viktigt att bild och text ser bra ut där.

 

Johan Peterson

Vinnare Bästa Dryckesblogg: Johan Peterson – Mat & Vin

Sponsor: BoD (Books on Demand)

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Den tydliga kopplingen mellan vin och mat. Jag provar allt vin tillsammans med mat jag tror att det ska passa till. I bloggen redovisar jag hur bra (eller dåligt) det fungerade ihop. Jag lägger ofta ut recept på den mat jag äter till vinet.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Den tydligaste trenden som inte bara gäller gäller dryckesbloggar är att det inte räcker med att ”bara” blogga. Fler och fler blir också aktiva på sociala medier.

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Just do it! Om man som jag i grunden använder bloggen som en minnesbank är det bara att köra igång. Om det finns intention att nå ut till många krävs det kanske lite mer tankar om vad man ska inrikta sig på så att bloggen blir unik, sticker ut, uppdateras regelbundet och håller hög klass på inläggen.


Söta saker

Vinnare Hedersutmärkelse: Therésia Erneborg, Söta saker

Sponsor: –

Vad tror du har gjort din blogg så populär?

Jag tror att det är en kombination av innehåll och tilltal. Bloggen handlar om sötsaker – det är ganska lätt att gilla – och sedan har jag redan från början försökt att involvera mina läsare i bloggen och mina bokarbeten på olika sätt, vilket jag tror har bidragit till att den känns interaktiv och som något man faktiskt är delaktig i och inte bara tar del av.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Trenderna inom bakning skiftar ganska friskt. Ena dagen är det avancerade franska makroner som gäller, i nästa andetag ska det vara stora vulgära amerikanska jättekakor. Det man kan säga generellt är väl att intresset för bakning och bloggarna som fokuserar på bakning blivit större på senare år. Det känns enormt kul!

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem? 
Det bästa tipset är att bara börja. Utgå från något du gillar och vet att du kommer fortsätta att gilla ett bra tag och sätt igång. Ett personligt tilltal, engagemang och kärlek till det man gör slår alltid perfekta bilder och överdådiga matarrangemang och risken är att man aldrig kommer igång om man går och filar på det ultimata bloggupplägget för länge.



Vegoteket

Vinnare Bästa Design: Johanna Marteleur, Vegoteket

Sponsor: Vikingsun

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Vi tror att klara bilder och text är viktigt. Att sidan är lätt att förstå sig på och navigera är också en stor fördel.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Mer finsmakande veganer börjar blogga allt mer och det är kul! Fler och fler börjar också se över designen, även om mycket fortfarande är färdiga teman.

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem? 
Gör det inte för svårt för er. Låt det handla om det ni tycker om, och gör gärna själva bloggen så enkel som möjligt (vilket absolut inte betyder tråkig design) och lägg mer krut på bra bilder och text.

 

Bara en kaka till

Vinnare Bästa Grillblogg: Helena Elm, Bara en kaka till

Sponsor: SCAN, Weber grill

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Jag hoppas och tror att det är de fina bilderna och den personliga texten. Recepten (som inte snålar på kalorierna) tror jag också gör att läsarna kommer tillbaka. De är sällan svåra, utan alla kan klara av dem.

Vad ser du för trender inom din kategori? (Eftersom jag utgår från att ni menar grillkategorin, så blir svaret med grillning i åtanke 🙂
Närproduerat kan väl knappast längre kallas för en trend då det har blivit så vanligt, men vi försöker att enbart handla vårt grillkött i gårdsbutiken från glada kor som har betat på Ölands Alvar, och så tror jag att fler resonerar. Jag tror inte vi är ensamma om att prova nya styckdetaljer. Den klassiska gamla flintasteken har fått ge plats för styckdetaljer som bogbladsstek, flankstek och rostas. Mitt intryck är även att köpesåserna har fått börja lämna plats för egengjorda såser och hemrörd aioli. Det har helt enkelt blivit mindre okej att servera en färdigmarinerad köttbit med köpesås. Förra sommarens, och även denna sommarens, stora snackis har varit beer can chicken och pulled pork, och jag ser fram emot att se vad som kommer inför nästa år. Jag tror mycket på egna kryddblandningar, och en ökad popularitet av egengjord chimichurri i de svenska hemmen. Även rökighet är något jag tror på, i sommar har vi slängt många vedpinnar i grillen.

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Mitt tips skulle vara att satsa på bra foton, en blogg med suddiga och dåliga bilder besöker man helst inte igen. Och var även gärna lite personlig. Det är ju faktiskt inte recepten man följer som trogen bloggläsare, utan människan bakom dem.

 

En fotografisk matblogg

Vinnare Bästa Foto: Helena Ljunggren, En fotografisk matblogg

Sponsor: Kokaihop

Vad tror du har gjort din blogg så populär?
Svar: Jag kan aldrig veta men jag hoppas att ”det enkla” inspirerar. Att det går fram att det operfekta kan på något sätt ändå bli perfekt.

Vad ser du för trender inom din kategori?
Svar: Det börjar gå mer och mer mot mörkare fotografi även när det gäller mat. Förr, och till en viss del fortfarande, så skulle bilderna vara
ljusa, nästan vita och maten vara det viktiga. Idag är det mer omgivning och miljö.  Man tillåts att använda sin fantasi.

Många är sugna på att börja blogga. Har du några tips till dem?
Svar: Oavsett vad så kör på med det som du tycker är roligt. Hitta din nisch och gå all in!

 

Övrig produktsponsor: Santa Maria

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *