17 skäl till varför bloggning är värdefullt för dig eller ditt företag

1 september, 2014

Att blogga tar tid och varför ska man lägga ner den tiden undrar säkert en del. Du som är matbloggare (och läser här) är kanske småföretagare eller jobbar på företag med kommunikation. Ibland kanske du kämpar med din blogg i motvind. Det är jobbigt att få tid till att skriva eller hitta inspirationen. Med den här korta texten som mest består av ett antal skäl till varför man ska ha en företagsblogg eller privatblogga tänkte jag uppmuntra dig till att fortsätta blogga.

Ett par saker som definitivt händer för de flesta av oss som bloggar är att man får nya kontakter, lär sig nya saker och får nya insikter. Som bloggare blir du inbjuden till kul sammanhang, träffas och utbyter åsikter. I vissa fall får du prova nya produkter, tjänster och resa till matdestinationer. Du lär dig själv mer genom att tvingas utveckla tankar i en text. Du kanske även går ut i köket och provlagar eller experimenterar med någon ny maträtt eller kombinerar vin med mat. Nedan finns en lista med många fler skäl till vad en företagsblogg och även en privat blogg kan ge.

 Varför du ska driva en blogg i ditt företag eller privat

  1. Bloggen fungerar som en egen nyhetsbyrå på nätet.
  2. Bloggen ger dig en möjlighet att kontakta någon för en intervju som du annars inte kan komma i kontakt med.
  3. Du kan, genom bloggen, bli en expert/auktoritet inom ditt område.
  4. Media kan plocka upp dina åsikter och kontakta dig för intervju eller kommentarer.
  5. Med bloggen byggs varumärke genom att du har en egen röst.
  6. Bloggen är en egen plattform för att föra fram en åsikt.
  7. En plats för att utveckla en åsikt som rymmer mer än 140 tecken eller en enda bild.
  8. En blogg är bra för en hemsidas sökmotoroptimering.
  9. Att blogga drar trafik till hemsidan då bloggens innehåll bidrar med varierad text och annat material.
  10. I bloggen kan du bjuda på värdefull information.
  11. Bra innehåll blir intressant att sprida – du får nya kontakter/når nya målgrupper.
  12. Du ökar din försäljning/syns med en blogg genom ett attraktivt innehåll.
  13. Nytt fräscht material attraherar sökmotorerna och texten indexeras.
  14. Andra länkar till ditt innehåll (och självklart länkar du till andra för att hjälpa dina läsare…)
  15. Du kan utbilda dina läsare eller kunder i någon teknik eller om din produkt/tjänst.
  16. Genom bloggen stärker du kontakten med dina kunder/din publik.
  17. Ett företag får nya potentiella kunder. En bloggare knyter kontakter och lär känna likasinnade.

 

Inte minst men viktigast: DET ÄR KUL ATT DRIVA EN BLOGG och man utvecklas hela tiden!

Berätta gärna varför du bloggar! Vad är det som driver dig?

/Kinna

Foto: VIVA Communication

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *