En framgångsrik bloggare gör även ditt företag framgångsrikt

20 oktober, 2014

Sedan många år är Spring Wine Spirits engagerade i bloggosfären. I år presenterar Spring Wine Spirits Matbloggsprisets kategori Bästa Dryckseblogg. Vi var lite nyfikna på hur de engagerat sig i bloggosfären och vilka fördelar de ser med att ha bra kontakter med mat- och dryckesbloggare därför tog vi chansen att göra en intervju för att få veta mer.

el_coto_ps_skiss_046

 

Vilka fördelar ser ni med att ha kontakt med bloggare?

Allt blir mer digitalt. Traditionell media finns kvar men behöver kompletteras med en digital närvaro. Bloggarna är väldigt snabba på att snappa upp nya saker och det är en bra kanal att jobba med. Bloggarna är också snabba med att prova nya trender. De har en nyfikenhet och uppfinningsrikedom som vi gärna tar del av samt hjälper dem med nya idéer och tankesätt. Det är helt enkelt ett ömsesidigt samarbete där båda parter vinner.

 

Vilka erfarenheter har ni haft kring tidigare bloggaktiviteter?Pernilla

El Coto: Mycket goda erfarenheter. 2012 var vi med och lanserade Bloggreceptboken.se med temat ”Något Köpt Något Lagat” som var ett samarbete med flera av matblogg-Sveriges duktiga bloggare i en kokbok på nätet. Detta gav oss mycket synlighet i olika medier. Bloggreceptboken med 20 bloggares recept har gjorts 2 gånger och den senaste versionen har hittills laddats ner över 3700 gånger.

Cono Sur: Vi har haft en Nordisk matbloggstävling med receptet kopplat till viner från Cono Sur och är nu inne på andra året, med final i Paris om en knapp månad.  Under Mitt Kökmässan kommer vi ge ut en tryckt broschyr med recepten.  

 

Det är ju inte lätt att arbeta som alkoholleverantör och marknadsföring. Vilka utmaningar möter ni när ni agerar på nätet?

Det är väldigt viktigt att förstå att regelverket för alkoholreklam även gäller för bloggare. Det är lätt att tro att det är mindre reglerat, vilket inte är fallet.

 

Här är 6 råd hur man kommer igång och kommunicerar på bästa sätt med matbloggare:

  • Anlita en bloggare till att vara drivande av dina bloggprojekt. På så sätt får du insikt i hur bloggvärlden tänker och agerar vilket annars kan vara rätt svårt för en utomstående att förstå om man inte är insatt.
  • Var selektiv med vilka du väljer ut. Det är enkelt att bli matbloggare, men alla är inte seriösa.
  • Uppföljning. Se till att de bloggare du jobbar med även ger feedback på det du vill förmedla.
  • Tänk inte ”vad kan bloggaren göra för dig” utan tänk hur kan ni hjälpa bloggaren, en framgångsrik bloggare gör även dig framgångsrik.
  • Involvera bloggaren och var öppen med dina förväntningar så att ni förstår varandra, tydlig kommunikation gör allt enklare – inga dolda agendor.
  • Gör noggrann research och träffa flera bloggare personligen, inte bara via telefon eller mail.

El coto och Cono Sur presenterar Årets Bästa Dryckesblogg

Om El Coto och Cono Sur

Conosur_elcoto
Cono Sur VD och chefsvinmakare är den dynamiske Adolfo Hurtado. Namnet Cono Sur, den sydliga spetsen/konen, syftar på Chiles geografiska utseende. Druvorna kommer från olika områden i Chile, från Elquí i norr till Bío-Bío i söder. Totalt förfogar man över 1 915 hektar vingårdar. Det torra klimatet med stora klimatskillnader mellan natt och dag ger smakrika och aromatiska viner. Vinläggningen ligger i Chimbarongo, söder om huvudstaden Santiago. År 2000 inledde Cono Sur en satsning på ekologisk odling och nu är cirka 30 % av odlingarna certifierade som ekologiska. Övriga vingårdar sköts enligt vad som kallas integrated management (sustainable management), dvs man följer i hög grad samma program som för ekologisk odling. Gässen i fälten är miljöarbetare, eftersom de äter skadeinsekter, som annars skulle kräva besprutning. Och cykeln på många vinetiketter står som symbol för miljöarbetet. Cono Sur är särskilt kända för sina Pinot Noirviner, där toppmärket heter Ocío. För det vinet och många andra Cono Surviner får man varje år en mängd internationella utmärkelser. Hösten 2010 fi ck Cono Sur som första chilenska vinföretag CEMARS-certifieringen, som är baserad på ISO 14064-1, och som tar hänsyn till arbetet att minska alla koldioxidutsläpp som förorsakas av produktionen och distributionen av vinerna. Därmed framstår man som en av ledarna i Nord- och Sydamerika vad gäller miljöarbetet i vinindustrin. Som första vineri i Sydamerika uppfyllde Viña Cono Sur i december 2012 kraven i BSCI´s (Business Social Compliance Initiative) Code of Conduct, den mest omfattande och krävande globala certifieringen avseende CSR (Corporate Social Responsibility). Den brittiska branschtidningen Drinks International gav i mars 2011 Cono Sur utmärkelsen Green Company of the Year. Läs mer om Cono Surs miljöarbete på deras hemsida. www.conosur.com

El Coto Rioja ligger i norra Spanien på gränsen till Baskien och är Spaniens mest berömda vinområde, sedan 1991 med kvalitetsbeteckningen DOCa. Det är drygt 30 år sedan riojavågen kom till Sverige och den är fortfarande stark. Orsaken till framgången är den mjuka, varma stilen samt att vinerna är färdiglagrade när de släpps ut på marknaden. Konsumenten kan därmed vara säker på att få ett drickfärdigt och matvänligt vin när de väljer ett riojavin. Enligt regionens bestämmelser får ett riojavin aldrig tappas på box. El Coto är en ung bodega ur ett riojaperspektiv, grundad så sent som 1970. ”Coto” betyder reservat och vinproducentens kännetecken är den välkända hjorten. Utmärkande för El Cotos viner är baslansen mellan frukt och fat, vilket gör vinerna extra tacksamma att kombinera med mat.

1 kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *