Fika mera med Västsvenska Turistrådet

24 oktober, 2014

Västsvenska Turistrådet arbetar aktivt för regionens turism och vill bidra till näringslivets utveckling och marknadsföring som destination. Nu är de aktuella som sponsorer till kategorin ”Bästa bak- och dessert blogg”. Vi undrar varför och vad de har för tankar kring relationen  bloggande och turism. 

 

Varför sponsrar Västsvenska Turistrådet priset?cafe_lidkoping

Västsvenska Turistrådet har genom de senaste åren inriktat sig på måltidsturism, och just nu arbetar vi med konceptet Fika. Att fika är en äkta svensk tradition där bak- och dessert står för huvudrollen. Fenomenet är även något som börjar bli internationellt känt. Det finns även många svenskar ute i stugorna som ännu inte har upptäckt den fina kafékultur som finns i Västsverige. Det är något vi vill ändra på.

Några städer satsar mer på fika konceptet, såsom Göteborg, Alingsås och Lidköping, men det finns även andra små fantastiska kaféer utspridda i Västsverige. Totalt är det 52 caféer från regionen som är listade i White Guide, vilket vi tycker är kul säger Ann-Charlotte Carlsson, Västsvenska Turistrådet.

 

Hur passar det in i Västsvenskas kommunikation?

wienerbrod LidkopingFika är som sagt något som vi vill lyfta alltmer och vi ser att det finns ett stort intresse för det även i andra länder. Att ta en fika är uppskattat. Det märks när vi exempelvis bjuder in utländsk press och utländska researrangörer för att titta på olika produkter i Västsverige. Inte sällan delar de bilder och inlägg på en enkel (men för dem exotisk) kanelbulle i sina sociala kanaler.

Ett annat exempel på hur svensk fika sprider sig i världen är hur populär kafékedjan FIKA är, som nu expanderar i New York. De planerar även att öppna upp i andra städer runt om i världen, vilket till vår stora glädje hjälper till att sprida den svenska fikakulturen internationellt. Svensk fika har inte bara blivit uppskattat av New Yorkborna, utan även i exempelvis London. Där samarbetar Västsvenska Turistrådet med The Guardian och VisitSweden i höst med konceptet Try Swedish, en kampanj som rullar i tre månader, både digitalt och i print. Här lyfts äkta svensk fika som en av reseanledningarna till Göteborg och Västsverige.

 

Vilka fördelar ser ni med att ha kontakt med bloggare?

Musselsafari. Foto Dan SörensenBloggare är fantastiska på det viset att de får ut ett budskap snabbt i ord och bild och är passionerade över det de skriver om. Att det bloggas om Västsverige är ett effektivt sätt att sprida intresse och kännedom om regionen. Vi tror inte alla vet att några av världens bästa skaldjur (som var en av huvudråvarorna vid Bocuse d’Dor 2014 i Stockholm) finns i Västsverig. Eller att Vänern är en av de få platserna där man producerar löjrom i Sverige och att man kan delta i processen med att fiska och bereda rommen. Eller att ramslöken växer  så det knakar på Kinnekulle om våren. Det är något vi också vill få fram. Matbloggar är ett bra sätt att nå ut. Är man matbloggare, så har man säkert matintresserade följare.

Västsvenskas blogg heter Explore West Sweden. Där visar vi upp mycket av det goda som Västsverige som matdestination kan bjuda på. Senaste inläggen har bl a handlat om allt från Alingsås som kaféstad, det populära kafét Emeli’s i Lidköping till whiskey och kräftsafari på Smögen.

 

Västsvenska Turistrådet sponsrar kategorin Bästa bak och Dessert blogg.

 

Om Västsvenska Turistrådet

vastsvenskaturistradet

Västsvenska Turistrådet är regionens helägda bolag för turism och ska genom sin verksamhet bidra till näringslivets utveckling och marknadsföring som destination.

Den gemensamma visionen om Det goda livet utgår från det övergripande målet om hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling.

Här kan du läsa mer om hur Västsvenska Turistrådet erbjuder paketeringar kring mat och dryck på destinationen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *