Från blogg till bok och firma

16 oktober, 2014

I mitten på 00-talet fick Kinna Jonsson höra talas om fenomenet blogg och kände instinktivt att det var något för henne. Då arbetade hon som webbprojektledare på Stockholmsmässan och var nyfiken på ny teknik. Efter en del funderande kom hon fram till att det var ett ypperligt tillfälle att kombinera sina kunskaper, intressen och utbildningar; restaurangutbildning, civilekonomexamen, grafisk kommunikation, webbkunskaper, retorik och foto.

 

Inspirationen kom från tre galna killar i ett vardagsrum

Som bloggare kom Kinna igång redan 2005. Hon letade på nätet och hittade Matblogg.se som drevs av 3 tokiga killar i ett vardagsrum. Det visade sig att de här killarna också delade ut ett pris – Matbloggspriset.  Christopher Anderton var en av dem. Kinna hämtade en hel del inspiration från Christopher och matblogg.se. Det tog inte lång tid förrän de möttes på en första Matbloggsträff. På den tiden fanns det ca 20-30 matbloggare i Sverige och alla kände mer eller mindre alla.

 

Klefstad-gårdFamiljens receptskatt i svarta vaxduksböcker digitaliserades

Arbetet med bloggen ledde Kinna in till ett gemensamt familjeprojekt. Eftersom hennes mamma (Märtha) var hushållslärare och drev restaurang på Klefstad gård användes familjens recept flitigt.  Kinna ringde ofta hem för att kolla recept, kunskap och tekniker.

Mamma Märtha berättade då att det fanns handskrivna vaxduksböcker från fem generationer tillbaka, med start från mormors mormor. Kinna renskrev böckerna och tog till vara på Märthas historier. Tillsammans började de laga till och utforska mormödrarnas kunskaper.

 

Bloggidén –  kombination av ny teknik och  gammal kunskap

Tanken med bloggen var från början att koppla ny teknik med gammal kunskap. Därav namnet Kinnas blogg – mormors mat , där Kinnas blogg är ny teknik och mormors mat, gammal kunskap. Strategin var att alltid bjuda på en liten inspirerande text, en bild och ett recept. Det blev efter ett års bloggande ett gediget material. Plötsligt hade de tillsammans över 200 sidor med recept, anekdoter, tips och råd på hur man skulle kunna baka och laga de olika rätterna på bästa sätt.

 

Förlagen tackade nej och familjen startade eget förlag

Då bestämde sig familjen för att göra någon typ av kokbok. De stora förlagen var kallsinniga så familjen bestämde sig för att starta ett eget. Gårdens namn gav namnet till Klefstad förlag. Familjen Jonsson blev något av pionjärer under åren 2006-2007 genom att gå från blogg till att publicera i tryckt form.

Folk frågade om jag visste vad ett förlag gör och då svarade jag att det får jag väl ta reda på säger Kinna Jonsson.

 

Familjens kunskaper kom väl till pass

Familjens strategi för att kunna sälja boken var storytelling. Att ha egna recept från fem generationer, en gårdsrestaurang där man lagade maten, vara en familj som producerade allt tillsammans var trovärdigt och en bra story. Dessutom bestämde de sig tidigt  för att göra boken brun med guldtext för att den skulle påminna om de gamla svarta vaxduksböckerna och böckerna formgavs på ett nyskapande sätt av syster Elina. Den första boken, I mormors berså – fem generationers bröd bakverk och tårtor blev både risad och rosad. De som kunde branschen sa att det inte skulle vara säljande. En bild med något från innehållet eller kokboksförfattaren var bättre. Samma sak med bilderna. De var ju inte tagna av proffs utan av en bloggare. Dessutom följde formgivningen inte gängse mallar vilket inte var effektiv produktion.

Att distribuera är för de flesta en rätt svår nöt att knäcka och för familjen blev det naturligt att Klefstad förlag fanns på gården där pappa Birger (84 år) både kunde ha boklager, packa bokpaket och sköta all fakturering. Pappa Birger, som under Kinnas uppväxt var grisbonde och satt med i styrelser som t ex Farmek (numera SCAN), har varit suverän på att få struktur vilket varit en stor förutsättning för att lyckas.

 

Ny karriär med bloggen

Bloggen finns kvar. Den första boken är översatt till engelska och svenska upplagan har sålt slut. En andra upplaga trycktes med en gång. Ytterligare en bok har producerats, sKlefstad-förlag_bakbok_konsom heter I mormors skafferi, fem generationers konservering dryck och dessert. 

Bloggandet har förändrat Kinnas liv och idag jobbar hon med sociala medier och kommunikation. Många av kontakterna som kom genom bloggandet är idag vänner, samarbetspartners eller uppdragsgivare. Dessutom är hon tillsammans med Ylva Vitorovic PL för Matbloggspriset. Bloggen har betytt mycket för henne som plattform för en ny karriär.

 

Kinnas 5 bästa tips för att driva förlag

  • Lös distributionen först då den är svår att få till.
  • Ta reda på vem som är din kund (återförsäljare) – Klefstad förlags böcker säljs mest i presentbutiker och nätbutiker.
  • Små resurser kräver kreativa idéer – releasepartyn hade Kinna i sin våning och bjöd in vänner och kollegor.
  • Med en begränsad marknadsföringsbudget är mässor och pressbearbetning prisvärda alternativ.
  • Berätta om ditt projekt så får du hjälp av andra – var inte rädd för att fråga.
Kinna är ansvarig för kategorin Bästa grillinnehålll. Kategorin presenteras av SCAN.

Om Fiduser Communication

Logga_Fiduser_matbloggspris

Kinna Jonsson kommunikationskonsult med fokus på de sociala kanalerna och lång erfarenhet av webbkommunikation. Hon har i drygt 8 år arbetat som webbprojektledare på Stockholmsmässan. Idag driver hon eget företag, Fiduser Communication där hon arbetar med kartläggning, PR, strategi samt föreläser och utbildar i kommunikation. Redan 2005 började hon matblogga och 2010 utbildade hon sig till social media strateg på Social Media Academy, Paolo Alto. Sedan 2008 är Kinna marknads och PR ansvarig för Matbloggspriset och har dagligen täta kontakter med bloggare. Matbloggspriset delas ut i november varje år på Mitt kökmässan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *