Om att hitta sitt värde som bloggare och sålla bland företagsförfrågningarna

2 November, 2014

Det blev en intensiv diskussion på matbloggsträffen i Göteborg i helgen med mycket bra input från deltagarna när vi diskuterade följande frågor:
– Hur hanterar man förfrågningar från PR- och marknadsavdelningar?
– Måste man skriva om allt man får?
– Hur funkar bloggresor?
– Från företagshåll – vad gör bloggosfären?

Många bloggare får förfrågningar från företag om att skriva inlägg i utbyte mot någon produkt. Ganska ofta har inte företagen eller PR-byråerna gjort sin hemläxa och läst på om bloggaren de kontaktar. Dvs man ber bloggaren skriva om saker som är irrelevanta för bloggen, inte stämmer överens med övrigt innehåll eller i vissa extrema fall går stick i stäv med vad bloggaren står för. Många av bloggarna som deltog på matbloggsträffen nämnde att de hade blivit kontaktade av spelföretag och kände att de inte ville ställa upp med att göra reklam för dem.

Så hur hanterar man alla förfrågningar och vad ska man egentligen tacka ja till? Emelie Babunovic med bloggen Under My Umbrella tipsade om att man som bloggare ska börja med att hitta sitt värde. Det kan också vara bra att sätta en strategi för bloggen och hur mycket sponsrade inlägg man vi ha i förhållande till de egna inläggen, något som Frida med bloggen Smaklökarna  påpekade.

Jag berättade om ett motsatt fall där jag i egenskap av social mediaansvarig på Stena Line fått en fråga om samarbete med en Facebooksida som handlar om skräckfilm. Ett ämne som inte kändes helt klockrent att associera med rederiet. Istället föreslog jag att vi kunde arrangera en skräckfilmsresa med filmvisning ombord, bloody marys i baren, m.m. Det som inte känns rätt från början kan bli något riktigt kul om man bara tänker till lite.

Vi diskuterade också vad som var skälig ersättning för att skriva ett inlägg på uppdrag av ett företag. Förra året kollade vi upp vad Journalistförbundet rekommenderade som timersättning för frilansande journalister, vilket bloggare kan liknas vid, och då låg taxan på 900 kr per timme. Katja Wulff med bloggen Kaffekokarkokboken tipsade om företaget Frilans Finans som man kan använda för att fakturera även om man inte har företag. Hon tipsade även om att spara alla kvitton för omkostnader (parkeringsbiljetter, milersättning, inköp av olika slag) som även dessa kunde tas upp på fakturan via Frilans Finans.

Gunilla Davidsson från Destination Läckö-Kinnekulle sa att det är viktigt att både bloggaren och företaget upplever att det är ett vinn-vinn-förhållande. Ersättningen behöver inte alltid vara i form av pengar utan kan även vara kunskap och upplevelser.

Beata Wennergren med bloggen Beatas Mat undrade lite om framförhållning. Hon tyckte att man ofta bara fick några dagar på sig att hinna skriva ett blogginlägg vilket är alldeles för tajt för att man ska hinna planera in det bland alla andra aktiviteter man har. Gunilla Davidsson passade på att fråga om framförhållningen vad gäller bloggresor och svaret blev mellan 1-2 månader i förväg samt att det helst sker på helger men att inkludera fredagar var ok.

Emelie hade blivit uppmanad av ett företag att ta bort ett inlägg, men hon stod på sig och valde istället att inte samarbeta med företaget. Det höll alla med om att det var helt rätt agerat och att man måste hålla på sin integritet.

Kinna Jonsson berättade att hon gärna tar emot produkter och går på event under hela året. Ibland gör hon en trendspaning eftersom hon “utsätter” sig för alla nyheter och får en slags bild av vad som är på gång.

Att skriva om produkter kan också hjälpa läsaren med info om och utvärdera nya produkter. Hjälper även företaget att göra produkten bättre om man ger konstruktiv kritik tillbaka.

En blogg kan ses som en publicistisk plattform och man kan kontakta vem som helst för en intervju. Det finns en enorm kraft i det. Ett tips är att beskriva saker, produkter, personer etc vid deras rätta namn och länka. Fylla texten med relevanta sökord. Länkar man till varandra visar det att man har relevanta saker att berätta om. Viktigt med både in- och utlänkar för en blogg. Länkar ger trovärdighet och även högre ranking i sökmotorerna.

Hur hanterar du förfrågningar från företag om samarbeten och bloggresor? Hur skulle du vilja att sådana samarbeten ser ut? /ylva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *