Dryckesbloggpriset 2015

27 October, 2015

Det är åter dags att dela ut priset för årets dryckesblogg. Sedan några år tillbaka har jag, Magnus Reuterdahl och Fredrik Schelin haft huvudansvaret för denna kategori. Det är alltid intressant att dyka ned i bloggosfären och se vad som händer och har hänt under det gångna året. Vi tittar på såväl vin-, öl- och whiskybloggar men försöker också hålla ögonen på annan dryck, till exempel kaffe eller te. Vi tittar också på andra format än bara “traditionella” bloggar såsom mikrobloggar, vloggar och poddar.

I år blev det en vinblogg. De senaste åren har antalet vinbloggar varit ganska konstant med ett 100-tal aktiva. Ett stort gäng har hållit på ett antal år, de äldsta från omkring 2005, några har tillkommit andra har poppat upp. Det känns dock som det är lite stiltje i genren. Det har utkristalliserat sig några typer av bloggar. För att generalisera kan man säga att vissa är mer kommersiella och andra mer navelskådande och nördiga. Efter att gått igenom ett stort antal inlägg hittade jag och Fredrik fyra bloggar som vi vill lyfta fram av lite olika anledningar. Alla fyra har några år bakom skärmen. En är vad man skulle kunna kalla en klassisk vinblogg med en stor bredd av viner och smaknoter kombinerat med lite bakgrundsinformation om vinmakare och region. Den andra är också traditionell på lite samma sätt som den första men där också politik och mer djuplodande inlägg skrivs som ligger närmare den grävande eller informativa journalistikens sfär. En tredje är mer kommersiell på så sätt att den kan kopplas till en importör, vilket märks när det kommer till vissa texter, dock är den välskriven, underfundig och fylld med intressant information som kommer från en vinmakares vinkel. Den fjärde är svensk med skrivs helt på engelska och troligen den som är mest känd i internationella kretsar – den är dock mycket navelskådande, här är det en ö och en typ av vin som gäller. Mycket initierad och mycket specialiserad. Alla fyra känns som värdiga vinnare men en har fångat vår blick lite mer.

De nominerade är:

Vad vi skulle vilja se till nästa år är fler kvinnor och tjejer, det är möjligt att ni döljer er bakom några av de anonyma bloggarna. Det vi framförallt skulle vilja se är dock något helt nytt och överraskande, något som bryter ny mark – du kanske redan finns men på en plattform vi missat, tipsa oss gärna!

Tittar man utomlands är de kommersiella bloggarna som ökar. Det vill säga ett personligt uttryck inom ramen för en plattform, tidskrift eller företag. När vinskribenternas utrymme i de traditionella medierna minskat har många skapat egna digitala plattformar, t ex Tim Atkin och Jancis Robinson. De har också plockat upp en hel del bloggare som skriver för dem vilket skapat nya plattformer där bloggare har kunnat ta steget mot att bli vinskribenter i mer traditionell mening. Många använder också verktyg som appar, t ex Vivino eller Delectable som plattformar att bygga en läsekrets – med korta smaknoter eller notiser och en bild, andra använder mer öppna appar som Instagram för att göra detsamma. En tendens är dock att inlåsning ökar, dvs att man måste logga in för att läsa hela artiklar eller mer än ett visst antal artiklar, mot en kostnad.

Fredrik Schelin är redaktör för on-line tidskrifterna DinVinguide.se och Dryckeslistan.se. Han driver Sweden Wine Club startade redan 1995 sin första restaurang tillsammans med sin familj och driver idag restaurangen ”Syster O Bror” tillsammans med sin syster.

Magnus Reuterdahl började blogga om vin 2007 och skriver på bloggarna Magnus Reuterdahls vinblogg (https://vinotinto.wordpress.com/) och Testimony of wine junkie (https://vinotintoinenglish.wordpress.com/). Sedan 2013 skriver han framförallt för DinVinguide.se och är en del av redaktionen. Han var också med och startade upp det internationella vinnätverket #winelover med omkring 20000 medlemmar 2012.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *