Framgångsrikt samarbete lyfter matbloggarna sedan 2008

23 oktober, 2015

Sedan 2008 samarbetar Matbloggspriset med Nordens största konsumentmässa inom mat, vin, dryck och köksutrustning; Sthlm Food & Wine. Varje år delas priserna ut på stora scenen och i år, i samband med 10-års jubileet, är Mitt Kök även sponsor av Stora Matbloggspriset. Eldsjälen och matfantasten Daniel Fritzdorf, Stockholmsmässan, berättar nedan om samarbetet med Matbloggspriset och mässans syn matbloggosfärens betydelse.

Ni har samarbetat med Matbloggspriset sedan 2008. Vad har samarbetet bestått av och vilka positiva effekter har det haft för mässan?
– Samarbetet var självklart för oss när vi fick frågan för bloggarna är både en intressant målgrupp och påverkare.

Har ni sett någon förändring I attityder, innehåll, trender, m.m. under dessa snart 8 år?
– En förändring är att när vi började med juryarbetet så fanns knappt 200 matbloggare och ökningen sedan dess har varit extrem på alla sätt med kanske 5000 matbloggare idag. Men visst, av olika kvalitet. En annan förändring är att sociala medier har breddat sig och t ex är Instagram en viktig informationskanal idag för många nyckelaktörer inom mat & dryck.

Vad betyder för er att vara sponsor av Stora Matbloggspriset?
– Framförallt är det roligt att bidra till tävlingen och lyfta fram de duktiga bloggarna i våra kanaler, samt hjälpa till där vi kan. Bl  a i magasinet o pressträff o på plats under Mitt kök mässan. Många av de vinnande bidragen har ju även uppmärksammats och fått ordentlig fart på karriären med bokutgivningar etc. Både tävlingen och bloggarna för matfrågorna framåt med många aktuella diskussioner som förs inför öppen ridå.

Vad gör mässan I övrigt för besökande bloggare?
– De främsta bloggarna är inbjudna till den populära pressträffen och när det har efterfrågats har vi hjälpt till med bloggseminarium, bloggkurser i matlabbet, ordnat mötesrum och vi har t ex haft blogghörnor där man kan arbeta etc.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *