Synergin mellan traditionella och sociala kanaler blev en succé!

25 oktober, 2015

Med en räckvidd på 6 miljoner i traditionella medier samt över 400.000 per vecka i sociala kanaler syntes Matbloggspriset mer än någonsin förra året. Bland annat hade vi gott stöd av vårt pressrum hos Cision.

Över 30 större medier, däribland lokal-, dags-, vecko- och kvällspress samt radio med en sammanlagd räckvidd på över 6 miljoner rapporterade om Matbloggspriset förra året. Flera av journalisterna, speciellt på lokal nivå, gjorde personliga intervjuer med bloggarna från respektive trakt. Det finns även en så kallad ”longtail effect” eftersom tidigare års vinnare fortfarande uppmärksammas i media. Dessutom förekommer våra jurymedlemmar med jämna mellanrum i både TV och tidningar. Detta är något som vi som ingår i projektgruppen för Matbloggspriset tycker är otroligt roligt eftersom vårt mål är att just lyfta den svenska matbloggosfären och allt arbete som läggs när för att inspirera till matlagning och glädje i köket till en bredare allmänhet.

Synergieffekten består i att artiklar om Matbloggspriset i traditionell media genererar besök hos omnämnda bloggar. Artiklarna omnämns hos bloggarna med hänvisning till respektive media. På så sätt lyfter och sprider båda varandra och båda får besökare eller läsare de annars inte haft. Korslänkningarna är även bra ur ett sökmotorperspektiv och Matbloggspriset genererade över 75.000 träffar på Google förra året.

I år, liksom förra året, skedde omröstningen i Folkets val på Facebook. Under omröstningen hade Matbloggsprisets Facebooksida en räckvidd på 110.000 och de nominerade bloggarna fick tillsammans över 13.600 röster vilket är rekord. Vinnaren, Zeina Mourtada med bloggen Zeinas kitchen fick över 50% rösterna; 7200. Förra årets vinnare, Fredrik Nylén med bloggen Fredriks Fikakänd från Hela Sverige bakar fick strax över 1000 röster vilket var rekord då. Att Fredrik deltog i TV-programmet Hela Sverige bakar har bidragit till hans bloggs popularitet, vilket också var till stor hjälp i omröstningen i Folkets val.

Ibland identifieras matbloggare av traditionell media och blir intervjuade av tidningar och radio eller lagar mat i TV. Ibland går det åt andra hållet, d.v.s. man blir uppmärksammad i traditionell media och startar sedan blogg. Oavsett ser vi att synergieffekterna finns där och har betydelse för både spridning och popularitet. Detta vinnande koncept kommer vi självklart att fortsätta jobba med och där spelar pressrummet på Cision en vitkig roll. /ylva.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *