Cision tipsar om hur du driver trafik till din blogg

4 November, 2015

Matbloggspriset har nöjet att här välkomna Cision som gästbloggare.

I år sponsrar vi på Cision Matbloggspriset för tredje året i rad och passande nog har vi precis själva rankat matbloggar på vår månatliga bloggtopp.  Är det möjligen någon av matbloggarna som hamnat på vår lista som tar hem Stora Matbloggspriset i år?

Bloggarnas placering i vår topplista grundas på en metodik som utgår från inlänkar, relevans, hur ofta bloggen uppdateras, läsarkommentarer och delning i sociala medier, Twitterföljare och Facebook-likes.

Man kan säga att de bloggare som tar sig in på våra bloggtoppslistor har förstått att bloggen verkar som navet i kommunikationen och att det krävs ett gediget och genomtänkt arbete med andra kanaler för att driva trafik till sin blogg. Att ha en sociala medier-strategi ser vi därför som A och O för en bloggare.

Man bör fundera över vilka sociala medier som är relevanta för den egna målgruppen och ställa sig frågor som ”Var finns mina läsare?”. Är det på Facebook, Twitter eller Instagram?  Om man tror att läsarna finns på flera kanaler kan det vara bra att hitta vilken tonalitet man vill använda i respektive kanal.

En annan fråga man bör ställa sig är vad man vill att läsarna ska göra när de kommer till bloggen. Räcker det att läsarna tar del av mina texter, bilder och recept, eller vill jag att besöken ska omvandlas till handlingar? Oavsett om det handlar om att sälja en kokbok online eller om du vill bygga relation till dina läsare genom att få dem att anmäla sig till ett nyhetsbrev behöver du arbeta aktivt för att fånga besökarnas intresse genom dina sociala kanaler.

När du har bloggen som navet i kommunikationen och arbetar med sociala medier för att driva trafiken till din sajt äger du din egen trafik. Du får kontroll över dina kommunikationsinsatser och det blir lättare att utvärdera  vad besökarna gör när de kommer till din blogg. Vill du veta mer? Ladda ner vår gratisguide om varför du ska äga din egen trafik!

 

Cision sponsar i år kategorin Bästa Foto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *