Danielle Schill

5 smarta SEO-tips för matbloggare

23 oktober, 2016

Förra året vann Danielle Schill med bloggen Heavenly Cupcake Matbloggsprisets kategori Bästa bak och dessert. När hon inte bloggar om bakning så arbetar hon med sökmotoroptimering, så vem kan därför vara bättre lämpad att tipsa andra matbloggare om SEO än Danielle? Nedan hittar du hennes 5 smarta knep för att förbättra bloggens synlighet. En försmak på det hon kommer att prata om på Matbloggsträffen.

Innan vi går in på SEO-tipsen, är vi tvungna att stilla vår nyfikenhet och fråga vad vinsten från förra året betytt för Danielle.
– Det känns som att Matbloggspriset på något sätt gett en kvalitetsstämpel och att både jag och andra ser på mitt bloggande på ett helt annat sätt. Jag har hittat många nya följare och fått en hel del uppmärksamhet här hemma så för mig har vinsten i Mattbloggsprisets kategori Bästa bak- och dessert betytt väldigt mycket. Stöttningen från mina läsare och andra bloggare har varit fantastisk, svarar hon.
– Jag upplever det som att min blogg tas mer på allvar efter priset. Men det kanske bara är jag själv som fått ett annat perspektiv på det också. Det är så lätt att snöa in sig på vad man själv gör utan att inse vad andra faktiskt tycker om det, fortsätter Danielle.

Vi passar på att be denna prisvinnande SEO-expert dela med sig av sina 5 bästa tips för matbloggare. Listan hittar ni här:
1. Avgränsning
Det första bloggtipset jag har är att avgränsa sig. Det är massor jag skulle kunna skriva om på bloggen som jag väljer bort eftersom det inte passar inom ramen för det jag bestämt att bloggen ska vara. Jag tror det är mycket lättare att marknadsföra sig och behålla läsare om man har en klar bild av vad bloggen innehåller.
2. Struktur
Strukturen är himla viktig, inte bara rent tekniskt utan också för att det snabbt blir väldigt många inlägg och många av dem är relevanta flera år senare och då vill man att läsare ska kunna hitta dem lätt.
3. Våga välja bort
Något annat jag tycker är viktigt och som jag hade svårt med i början är att min blogg faktiskt är mitt varumärke och att det är helt okej att plocka bort något som jag inte känner passar in längre. Jag hade svårt för att plocka bort inlägg i början men nu tycker jag att det är viktigt att alla mina inlägg passar med min vision för bloggen. Mycket beror det kanske på att man använder matbloggar lite annorlunda än andra typer av bloggar. Det är väldigt få som jag upplever läser bloggen kronologiskt nuförtiden, det var mycket vanligare när jag började blogga 2008. Nu kommer många av mina läsare in till bloggen på andra sidor än startsidan och då vill jag att de ska få en bild av min blogg som stämmer överrene med min vision direkt.
4. Sökord, titlar & beskrivningar
SEO jätteviktigt som matbloggare. Det söks så otroligt mycket efter recept och många av de recepten man delar med sig av är tidlösa och kan hålla många år senare. Om man inte funderar på sökord och optimerar inläggen efter dem så missar man möjligheten att synas bredare.
När jag skriver titlar och beskrivningar till mina inlägg så försöker jag alltid tänka på vad jag själv hade sökt på ifall jag var ute efter ett recept liknande det jag ska lägga upp. Jag gör inte några större analyser av sökord för min egen blogg som jag kanske gör på jobbet. Varje inlägg har potentialen att komma med nya sökord och det skulle bli ett väldigt omständigt arbete. Det känns som att jag lyckats med min strategi ändå för 80% av min trafik in till bloggen är organisk och bara 10% av dem hamnar på startsidan. Resten landar på någon utav mina recept eller artiklar.
5. Sökfraser
Trenden säger att vi söker på längre fraser istället för enstaka ord och dessa är också oftast lättare att ranka på. Om man vill ha lite tips på bra sökfraser så kan man googla och titta längst ned på sidan så listar Google relaterade sökningar. Det är ett jättebra sätt att hitta inspiration till sökfraser som man kan använda på sin egen sajt.
Danielles rabarberkaka

En gammal goding

Vi ber Danielle dela med sig av ett favoritrecept. Hon väljer en rabarber- och kardemumakaka som hon tycker är helt otroligt god.
– Den är saftig och den syrliga rabarbern passar perfekt i hop med den varma kryddiga tonen av kardemumma, berättar Danielle.
Intresse från lokala medier
Som för många av våra vinnare och finalister har lokalmedia intresserat sig för henna iom vinsten.
Det blev både en artikel i BT (Borås Tidning) och en i Citybladet.

Dessutom gjordes en radiointervju i P4 Sjuhärad med Danielle som fredagsgäst i morgonprogrammet. (efter 1:20:00 kommer Danielle in).

Vi tackar Danielle för hennes input och hoppas att ni får nytta av tipsen. Har ni några frågor, tveka inte att kommentera nedan och missa inte möjligheten att lyssna på henne på Matbloggträffen. Anmäl dig här. /ylva.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *