För att lyckas som bloggare måste man vara multikonstnär

5 November, 2018

Hur gör man för att få till det där perfekta ljuset? Eller för att maten ska se sådär suktande god ut? Det vet Diana Dontsova som driver bloggen By Diadonna. Diana vann Stora Matbloggspriset 2017 och Bästa Foto 2016. På fredag är hon med på matbloggsträffen och tipsar om matstyling samt delar med sig av råd och tankar i paneldebatten om att driva blogg professionellt. Nedan berättar hon mer.

Vinsten fick mig att våga satsa på heltid

När jag vann klassen Bästa Foto 2016 var det en push för mig att ta steget och driva mitt företag på heltid. Innan dess hade jag en anställning på 50 % och den sa jag upp mig ifrån. Priset gav mig en bekräftelse på att det jag gjorde var bra och att det uppskattades av andra. Jag är ofta väldigt självkritisk i bedömningen av mitt eget arbete, vilket jag tror är vanligt när man jobbar med något kreativt.

När jag valde att satsa på mitt företag visste jag någonstans att det skulle leda till fler uppdrag och att jag inte behövde oroa mig för framtiden. Denna känsla växte ännu mer när jag sedan vann Det Stora Matbloggspriset 2017. Då var det många som upptäckte min blogg och mitt arbete. På så sätt fick jag fler uppdrag och samarbeten.

Matbloggsträffen är en fantastiskmöjlighet att utbyta erfarenheter

Att vara med på Matbloggsprisets prisutdelning och event är givande på många sätt. Det är en fantastisk möjlighet att träffa andra kollegor, både nya och gamla, och på så sätt utbyta erfarenheter och kunskap. Det är ett sätt att nätverka, vilket är viktigare än många tror. Jag upplever att många i den här branschen bjuder på sig själva och är villiga att dela med sig av sina tips. Det har också varit inspirerande att lyssna på olika föreläsningar där andra berättar om sin expertis. Sen har vi fått äta god mat och umgås!

Vårda ditt personliga varumärke

Att driva en blogg och Instagram professionellt kräver både tid och engagemang. Det ligger mycket jobb bakom en blogg då det både ska planeras, lagas mat, fotograferas och redigeras bilder. När det väl är klart kommer textbiten som också tar tid. På så sätt kan vi säga att en bloggare är fotograf, redigerare, grafisk formgivare, administratör och ekonom med tanke på att det drivs som ett företag. Det är alltså en och samma person som gör alla delar och ser till att det går runt. Detta är viktigt att komma ihåg om du vill jobba professionellt med dina kanaler. Jag tror att alla som vågar ta steget fullt ut och jobbar hårt kommer att lyckas! En sak att tänka på är det egna varumärket och vad det står för. Det är en av utmaningarna tillsammans med att bibehålla en trovärdighet hos både samarbetspartners och läsare. På fredag kommer jag att prata mer om just det här. Anmäl dig här!
//Ett stort tack till Diana, för dessa ord och ett stort lycka till i framtiden! /Simona

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *