Johan Matgeek Hedberg på Arlanda

Balansen mellan lönsamhet & trovärdighet

14 November, 2018

Förra veckan var det dags för årets höjdpunkt – Prisutdelning på STHLM Food & Wine, Matbloggspristräff och mingel i blogghörnan! 😉 Under Matbloggspristräffens paneldebatt diskuterades bl.a. vad som krävs för att driva en professionell blogg på heltid och vilka krav på ersättning man som bloggare kan ställa på PR-byråerna och företagen. En annan fråga som då ofta kommer som ett brev på posten är; kan man göra sponsrade inlägg och fortfarande vara trovärdig? Just den frågan fick vinnaren av Stora Matbloggspriset 2014, Johan Matgeek Hedberg av Medierna i P1 som sändes i lördags. Vi passade på att ställa Johan några kompletterande frågor.

Vi ser en förändring i medialandskapet i.o.m. digitaliseringen av de traditionella medierna som bl.a. lett till slimmade redaktioner och krav på snabbare uppdateringar, en hetsigare nyhetsjakt, ständiga push-notiser och dessutom nya lönsamhetskrav och affärsmodeller. Och samtidigt som färre journalister ska arbeta snabbare ser vi också en utveckling med alternativa sanningar och fake news. Hur hittar bloggarna sin naturliga plats i denna mediala röra och hur kan man behålla sin trovärdighet även när man tal betalt för att skriva eller filma material. Nedan svarar Johan på våra frågor.

Trots att den första bloggen startades för över 20 år sedan finns det fortfarande en omognad i hur företag & PR-byråer förhåller sig till influencers. Vissa, speciellt micro-influencers, ses som en gratis eller åtminstone billig resurs som i princip ska känna sig hedrade av att bli tillfrågade om ett uppdrag. Andra, större influencers, har byggt upp egna mediahus. Du har ju erfarenheter av båda sidor med ett förflutet som PR-konsult. Hur ser du på utvecklingen?
– Jag upplever att företagen allt mer lämnat “Du får det här om du skriver om oss” bakom sig. Idag är man medveten om gällande lagstiftning och att influencers likt andra människor behöver fakturera för att kunna betala sina räkningar. Jag tror också att det många gånger handlar om räckvidden hos den tillfrågade. Man kan lättare jämföra stora influencers med räckvidden hos traditionell media även om den sistnämnda aldrig når samma konvertering per investerad krona.

Hur ser nästa steg i utvecklingen ut?
– Svårt att säga. Jag tror att just framväxten av mikromediahus är något vi kommer se mer av. Samt att vikten av transparens från alla håll blir en helt naturlig del av samarbeten.

Hur gör man för att behålla trovärdigheten samtidigt som man tar betalt för att skapa innehåll?
– Transparens. Mina tittare vet att jag aldrig skulle ljuga för dem. Om jag får betalt av ett pastaföretag för att göra ett recept med deras produkt så skulle jag dels aldrig tacka ja om jag inte gillade produkten, dels så gör jag ett recept som verkligen blir gott. Alla vinner med andra ord på det. Så här har många tidningar arbetat sen urminnes tider även om de inte behöver vara lika öppna med det.

Mycket av det som skrivs i traditionella medier är vinklat, visar bara en liten eller utvald del av  verkligheten, ändå så klankar många företrädare för gammelmedia ner på trovärdigheten på innehållet i sociala kanaler. Vad tänker du om det?
– Fast väldigt lite av det som skrivs i traditionella medier är vinklat. Vi får inte falla för Trump-snacket om den konspiratoriska pressen. Utan en redaktionellt styrd journalistik med ansvariga utgivare har vi snart bara privata aktörer med egna agendor. Men med det sagt så ja, många företrädare klankar ner därför att de är hårt skolade i att redaktion och marknadsavdelning alltid ska hållas åtskilda. Det funkar så klart inte idag men då är kraven desto större på att man är transparent kring de samarbeten som görs.

Vi tackar Johan för dessa svar och prenumererar ni inte redan på denne passionerade matgeeks YouTube-kanal, så är det dags nu! /Ylva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *