LCHF med Camilla

LCHF är en livsstil

15 January, 2019

Det finns galet många temadagar som handlar om mat eller dryck! En av årets första är LCHF-dagen idag den 16:e januari. Den som har koll på denna diet är Camilla Björklund som driver bloggen LCHF med Camilla, en av de tio finalisterna i Folkets val 2018. Vi bad henne berätta lite mer om LCHF och varför hon valt just den dieten. Svaren hittar ni nedan. 

LCHF står för Low carb high fat. Det vill säga att man minskar på kolhydraterna och ökar på fettet. Man håller sig borta från gluten, ris, socker, potatis, lightprodukter, baljväxter med mera och äter naturliga råvaror, fullfeta produkter såsom grädde, smör, kokosolja.

LCHF är ingen quick fix

Jag började med LCHF i oktober 2014. Jag hade testat på de flesta dieter innan och visst gick jag ner i vikt, men efter man slutat gick jag upp igen och några kilon därtill. Jag började då känna att jag inte hade någon ork i kroppen, jag var ofta trött och på dåligt humör. Jag orkade inte leka med mina barn (då 3 år resp 1 ½ år gamla). Jag var inte den jag ville vara helt enkelt. Tanken med LCHF i början för mig var att det skulle bli en ”quick fix” Och visst gick det snabbt för mig att tappa alla kilon jag ville bli av med men jag märkte även snabbt hur bra jag mådde av denna livsstilen ( ja, jag tycker inte att LCHF är en diet, det är en livsstil) Så jag fortsatte. Och nu över 4 år senare äter jag fortfarande LCHF. Protein, fullfeta produkter och massor med härliga grönsaker. LCHF är mer än smör till varje måltid eller bearnaisesås varje dag. Det gäller att hitta sin väg, vissa tillsätter mer fett än andra. Alla kroppar fungerar olika. Det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig.

Mina tips för att hålla en LCHF-kost hållbar

1: Börja med att läsa om LCHF. Vilka livsmedel bör man undvika? Vilka livsmedel bör man äta? Är du påläst så blir det lättare för dig att hålla dig till kosten.

2: Krångla inte till det. Du behöver inte stå i timmar i köket. Mat från grunden kan gå snabbt att laga.

3: Laga mat med barnen! Bjud in dina barn i matlagningen, de kommer att älska det.

4: Var inte rädd för grönsakerna! LCHF är mer än bara kött och fett/sås. Grönsaker är bra för kroppen så var inte rädd att äta mycket grönt.

5: Planera. I början kan det vara lätt att falla tillbaka i gamla spår. Mitt tips är att göra en veckomatsedel – åk och handla efter den så allt finns hemma inför kommande vecka.

6: Äter du LCHF för att gå ner i vikt? Då är mitt tips att slänga vågen. För många inkl mig så är vågen bara ett stressmoment. Vikten kan pendla från dag till dag beroende på tid, hur mycket vätska du har i kroppen osv. Och om vi skall vara ärliga – vikten säger ju egentligen ingenting om hur du mår. Varför skall 0,5 kilo upp en dag förstöra din dag? Bättre att ta fram måttbandet och mäta dig istället.

 

Mina favoritrecept just nu

Fetaostfylldabiffar i en het sambalsås

Helstekt fläskfilé med en blomkål & broccoligratäng samt pepparsås

Min heta kycklinggratäng

Fyllda rullader i gräddsås

Biffstroganoff

Tusen tack till Camilla för att du delade med dig av bakgrund, tips och råd kring LCHF! /Ylva.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *